Care este perioada optimă pentru un somn odihnitor?

Care este perioada optimă pentru un somn odihnitor?

astăzi, 09:07

Autor:


Oana Stupinean

Multe persoane se etichetează ca fiind matinali sau păsări de noapte, însă chiar şi acestea întâmpină probleme în găsirea momentului optim pentru somn. Rafael Pelayo, expert în medicina somnului la Universitatea Stanford, dezvăluie secretul somnului, explicând de ce cel mai bine dorm copii de 8 ani, scrie The Wall Street Journal.

Nucleul Suprachiasmatic (SCN) este partea creierului în care nervii optici “ticăie” “ Acest fenomen anunţă organismul când e miezul nopţii, prin starea de somnolenţă,” spune Pelayo. Este exact ca un ceas, cronometrând 24 de ore şi 10 minute pe zi. “Ceasul uman” este foarte important, este cea mai oxigenată zonă a creierului şi este imposibil de distrus,” “Este necesar pentru ca noi să putem prezice timpul”, mai spune Pelayo.

Vigelenţa oamenilor nu este constantă, mai adaugă Pelayo. “ Oamenii cred că somnul este ca benzina, pentru că dimineaţa, după un somn odihnitor nivelul de energie este încărcat, însă nu este cazul”. Datorită evoluţiei, oamenii şi-au dezvoltat vigilenţa pentru a supravieţui. “ Oamenii sunt plini de energie la mijlocul dimineţii şi chiar înainte de somn, fiind mai puţini vigilenţi  în timpul după-amiezii, când zilele sunt toride.”

.Ciclul somnului de 90 de minute reiese din nevoia de a fi în “alertă” pe timpul nopţii. “Oamenii sunt sortiţi să se trezească la fiecare 90 de minute pentru 20 sau 30 de secunde, privind în jur, fiind siguri că nu este niciun pericol, iar când totul este sigur să adoarmă la loc,” mai spune Rafael Pelayo. “Dacă stăm confortabil în pat, dar ne facem griji dacă am încuiat uşa, vom adormi, însă după câteva ore ne vom trezi să verificăm dacă uşa este inchisă.” Nevoia de siguranţă este  profundă, iar un mediul sigur este cea mai bună metodă de a merge la somn.

Un vechi proverb spunea: “ o oră de somn înainte de miezul nopţii este echivalentul a două ore de somn după ora 12 noaptea,” însă Pelayo demontează această prejudecată, considerând-o total falsă. “ Este o greşeală să adormi prea devreme,” “Încercarea de a dormi când corpul tău vrea să fie treaz este ca şi cum ai înota împotriva curentului.”

În schimb, o bună strategie, spune doctoral Pelayo, este impunerea unei ore de somn. “ Restricţionarea momentului oportun de somn ar putea să ducă la un somn întârziat, însă “ceasul biologic” va favoriza un somn mai uşor,” adaugă Pelayo.

“Timpul ideal pentru culcare ar fi cu aproximativ 10 sau 15 minute înainte de momentul în care ai vrea să adormi,” “Dacă ora pentru deşteptare este la ora 7:30 a.m, iar timpul de somn 7,5 ore, momentul ideal pentru somn ar fi la ora 11:45 p.m.”

Cel mai bun somn îl au copii de 8 ani, datorită regulilor de somn impuse de părinţi. Pentru un somn la fel ca al unui copil, doctorul Pelayo spune că “ ideal este ca mintea să fie odihnită şi ora de trezire să fie aceeaşi în fiecare dimineaţă.”