Reportaj de la cel mai mare şantier din Bucureşti: Peste 1.500 de oameni şi 15 macarale lucrează pe şantierul Mega Mall, un mastodont de 210.000 mp care costă 165 milioane de euro

E de două ori mai mare ca Arena Naţională, costă cu 30% mai puţin şi e gata într-un singur an

Reportaj de la cel mai mare şantier din Bucureşti: Peste 1.500 de oameni şi 15 macarale lucrează pe şantierul Mega Mall, un mastodont de 210.000 mp care costă 165 milioane de euro

astăzi, 00:09

Autor:


Cristi Moga


 

 

 

 

 

210.000 de metri pătraţi suprafaţă construită, 165 mil. euro investiţie, 15 macarale şi 1.500 de muncitori. Sunt patru dintre indicatorii care fac din Mega Mall, centrul comercial care se ridică de la o zi la alta în cartierul Pantelimon din Bucureşti, cel mai important şantier din Capitală într-o perioadă în care piaţa construcţiilor continuă să sufere pe fondul prăbuşirii investiţiilor publice.

Sud-africanii de la NEPI, care în ultimii cinci ani au investit aproape un miliard de euro în imobiliarele locale, îşi dezvoltă „bijuteria“ portofoliului pe platforma Electroaparataj, în apropierea stadionului Arena Naţională, iar din luna martie până în prezent a fost ridicat circa 60% din acest proiect, finalizarea construcţiei fiind programată în luna aprilie a anului viitor.

„În perioada decembrie – martie am realizat o serie de lucrări, precum pereţii mulaţi, dar construcţia efectivă la proiect a început în luna martie. Următorul obiectiv este ca până la finalul anului să avem structura închisă. Se lucrează deja la instalaţii, iar de luna viitoare încep puternic finisajele, pe 15 noiembrie fiind programată predarea spaţiului către Carrefour. Sunt în prezent 1.500 de oameni pe şantier, iar în curând vor mai veni încă 300 pentru montarea faţadei, iar în momentul de vârf, după ce chiriaşii îşi vor prelua spaţiile spre amenajare, pe şantier vor lucra în jur de 4.000 de angajaţi în acelaşi timp“, declară Simina Stoicea, manager de proiect din partea firmei de proiectare Epstein.

Structura pe cinci etaje a viitorului mall este în mare parte realizată de firma de construcţii Bog’Art, astfel că în perioada imediat următoare cinci din cele 15 macarale vor fi strânse. O parte din acestea au fost aduse din diverse colţuri ale Europei deoarece în România nu se găseau atâtea „girafe metalice“ care să aibă înălţimea necesară şi capacitatea de a ridica la vârf greutăţi de până la 20 de tone, ţinând cont că grinzile mallului au 16 – 18 tone, explică Simina Stoicea, un inginer constructor de 35 de ani din Timişoara care a lucrat şi pentru dezvoltatorul imobiliar GTC.

Simina Stoicea, manager de proiect din partea firmei de proiectare Epstein, este un inginer constructor de 35 de ani din Timişoara care a lucrat şi pentru dezvoltatorul imobiliar GTC.

 

Lucrări de struc­tură se mai realizează doar la ultimul etaj, unde vor fi amenajate un centru World Class cu piscină semiolimpică, un multiplex Cinema City cu 14 săli şi proiecţii 4D, food-court şi o terasă, precum şi 1.000 din cele 3.000 de locuri de parcare ale proiectului. De aici se văd către centru ultimele etaje ale hotelului Intercontinental şi ale Casei Poporului, două dintre reperele imobiliare ale Capitalei.

Suprafaţa închiriabilă a mallului va fi de 72.000 de metri pătraţi, în condiţiile în care AFI Palace Cotroceni, Sun Plaza şi Băneasa Shopping City – cele mai mari proiecte de acest gen din Bucureşti – au în jur de 80.000 de metri pătraţi fiecare, iar gradul de ocupare a spaţiilor din Mega Mall a depăşit deja 90%.

„Lucrăm la închirierea ultimelor 10% din spaţiile mallului. Proiectul se va axa foarte mult pe fashion, ţinând cont că am reuşit să îi atragem în Mega Mall pe toţi jucătorii importanţi din piaţă de pe toate palierele de preţ. Per total, vor fi aproape 50.000 de metri pătraţi de fashion, de la Takko şi Deichmann la Inditex şi Peek & Cloppenburg. Mulţi chiriaşi, precum Mango sau Marks & Spencer vor avea în Mega Mall magazinele flagship“, spune Tiberiu Smaranda, executive director în cadrul NEPI, responsabil de proiectele de retail ale grupului.

Vezi aici galeria foto

În faza de construcţie unul dintre elementele-cheie urmărite de dezvoltatorii de malluri este obţinerea unei vizibilităţi cât mai bune pentru vitrinele magazinelor, iar piaţetele construite sub forma unui trunchi de con răsturnat favorizează acest lucru. Totodată, la etajele superioare vitrinele magazinelor sunt din ce în ce mai înalte, ajungând până la 5,5 metri, ştiut fiind faptul că în centrele comerciale de pe piaţa locală cel mai bun trafic este de regulă la primul nivel.

„Deschiderea va avea loc în a doua jumătate a lunii aprilie şi ne aşteptăm la un trafic de 50.000 – 60.000 de persoane zilnic şi la vânzări anuale de circa 200 de milioane de euro“, mai spune Tiberiu Smaranda. Obţi­ne­rea acestor indicatori ar propulsa mallul pe acelaşi palier cu AFI Palace Cotroceni, ţinând cont că mallul de la Politehnică a avut în 2013 vânzări de 205 milioane de euro şi un trafic zilnic mediu de 53.000 de persoane.

Mega Mall nu va concura însă foarte mult pentru clienţi cu AFI Palace Cotroceni, ţinând cont că între cele două malluri este o distanţă de circa zece kilometri, dar din 2016 ar urma să fie date în folosinţă la o distanţă de 3-4 kilometri de acest proiect alte două centre comerciale – Veranda Obor şi ParkLake Plaza din Titan -, în timp ce Bucureşti Mall din Vitan a intrat în renovare şi vrea să recâştige terenul pierdut.

Până ca toate aceste proiecte să se concretizeze, cert e că 15 macarale şi 1.500 de muncitori ridică într-un ritm de 24 din 24, şapte zile din şapte, un mall nou lângă Arena Naţională, stadionul care în 2020 va fi printre gazdele Campionatului European de Fotbal. Un „bonus“ la care puţini sperau la începutul anului.

Fişă de proiect: Mega Mall

+ Teren: 5,1 hectare

+ Începerea lucrărilor de construcţie: martie 2014

+ Dezvoltator: NEPI şi Real4You

+ Antreprenor pentru structură: Bog’Art

+ Investiţie: 165 mil. euro

+ Suprafaţă construită: 210.000 de metri pătraţi

+ Suprafaţă închiriabilă: 72.000 de metri pătraţi

+ Deschidere: aprilie 2015

+ Chiriaşi: Carrefour, Cinema City, Inditex, Peek & Cloppenburg, World Class

+ Trafic estimat: 50.000 – 60.000 de vizitatori/zi

+ Vânzări estimate: 200 mil. euro/an

+ Venituri din chirii estimate: 16,5 mil. euro/an

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.10.2014