Cât de eficientă a fost relaxarea politicii monetare: costul de finanţare al băncilor a scăzut după fiecare mişcare a BNR, dar creditele s-au ieftinit mai greu

Cât de eficientă a fost relaxarea politicii monetare: costul de finanţare al băncilor a scăzut după fiecare mişcare a BNR, dar creditele s-au ieftinit mai greu

astăzi, 00:08

Autor:


Ciprian Botea

Dobânzile interbancare, care reflectă costul la care băncile se finanţează în lei, au consemnat prima reacţie după decizia de săptămâna trecută a BNR de a reduce rata dobânzii de politică monetară la 2,25% pe an. Indicatorul Robor la 3 luni, utilizat de bănci ca referinţă pentru costul creditelor de retail, a atins un minim record de 1,41% pe an la finalul săptămânii trecute.

Mişcarea dobânzilor bancare confirmă astfel o tendinţă constantă a ultimilor cinci-şase ani şi anume că dobânzile interbancare au mers (cu excepţia unor scurte perioade de volatilitate) în acelaşi ritm cu dobânda-cheie a BNR. De exemplu, în 2009 – când BNR începea procesul de relaxare monetară (după câteva luni de la startul crizei) – dobânda Robor se afla la peste 10% pe an.

Dobânzile la creditele în lei ajungeau atunci lejer la 20%, un nivel greu de suportat de către populaţie şi companii, care nu aveau practic altă soluţie decât să-şi asume riscul valutar al unui credit în euro, care venea la pachet cu un cost de finanţare de două ori mai redus.

Banca Centrală Europeană reacţionase încă din 2008 la semnalele crizei, astfel că în 2009 dobânda-cheie la euro coborâse până la 1% pe an, ceea ce a redus vizibil costul finanţării în euro, inclusiv pentru băncile locale. Creditarea în valută ajunsese astfel să reprezinte aproape două treimi din împrumuturile populaţiei şi firmelor.


Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.02.2015