Companiile europene caută “Sfântul Graal” pentru a se proteja de haosul de pe piaţa financiară. Analiză Reuters

Deprecierea dramatică a monedei euro a dus la apariţia unei oportunităţi pentru companiile europene, care beneficiază de costuri reduse de producţie, scrie Business Insider.

foto: Reuters

0 Email

După luni întregi de furtuni financiare, antreprenorii se pregătesc să îşi regândească strategia, în speranţa că de această dată vor reuşi să opereze în cele mai diverse pieţe ale lumii, precizează Business Insider, care citează o analiză Reuters.

Una dintre companiile care mizează pe regionalizare este producătorul auto suedez Volvo Cars. Luna trecută, a anunţat planurile de construcţie pentru o fabrică de 500 milioane dolari în SUA, dorind să profite de pe urma aprecierii dolarului, care i-ar putea asigura o protecţie pe termen lung. “Eliminăm riscul fluctuaţiilor monetare pe termen scurt, care nu sunt niciodată benefice pentru angajamentul pe termen lung faţă de clienţii noştri din diferite regiuni şi generăm o fortăreaţă”, a explicat directorul executiv al Volvo, Hakan Samuelsson.

“Ecosistemele naturale de afaceri” survin când structura unei afaceri reuşeşte să asigure o protecţie în faţa volatilităţii de pe piaţă şi protejează inclusiv furnizorii, fabricile şi clienţii care folosesc aceeaşi monedă. Acest model este folosit de regulă de producătorii de alimente, dar asta nu înseamnă că nu poate fi aplicat în alte industrii.

În lunile recente, modelul Volvo a fost pus la încercare de fluctuaţiile monedei euro şi dolarului, pe măsură ce estimările privind economia SUA şi a UE au devenit tot mai “picante”. În octombrie 2014, Rezerva Federală americană a anunţat că va suspenda programul masiv de cumpărare de obligaţiuni, lansat în urmă cu cinci ani, pentru a revigora sistemul financiar precar. În ianuarie 2015, Banca Centrală Europeană a lansat propriul program, unul de relaxare monetară, pentru a revitaliza economia zonei euro.

“Sfântul Graal”

Retailerul britanic de haine Asos, afectat de aprecierea lire sterline, a precizat că va folosi moneda euro în zona euro şi dolarul american în SUA, în cadrul tranzacţiilor sale. “Scopul nostru final este să profităm din plin de “fortăreaţă”, a declarat directorul de operaţiuni al companiei Asos, Nick Beighton.

Producţia la nivel local are numeroase beneficii, mai ales în pieţele emergente, precum Africa, unde folosirea furnizorilor locali determină dezvoltarea economică. Producătorii de alimente şi băuturi Nestle, SABMiller şi Unilever au dezvoltat reţele locale, pentru a avea costuri mai mici. Maurizio Patarnello, directorul executiv al Nestle Russia, a spus că producţia la nivel local a fost unul din motivele pentru care afacerea a scăpat aproape neafectată de restricţia asupra importurilor de bunuri occidentale, impusă de unele state, din cauza crizei din Ucraina.

“Este clar că nu vom putea produce aici materia primă, precum cafeaua sau cacaoa”, a declarat Patarnello. “Pentru restul, încercăm din răsputeri să găsim noi distribuitori locali”. Producţia la nivel local este benefică şi în viziunea directorului de analiza a riscului din cadrul SABMiller, Philip Learoyd. SABMiller, al doilea cel mai mare producător de bere din lume, îşi menţine datoriile în monedele locale. Pe de altă parte, în cazul producătorului de electronice Philips, pieţele emergente însumează circa 35% din venituri, dar foarte puţin din producţie. Drept urmare, rezultatele financiare ale companiei au fost afectate în 2014 de fluctuaţiile monedelor din pieţele emergente, cum ar fi rubla rusească şi pesosul argentinian. “Această fortăreaţă naturală reprezintă, de fapt, Sfântul Graal, deoarece ne păzeşte de cutremurele din piaţa financiară”, a declarat directorul executiv al Philips, Frans van Houten.

gandul financiar