Efectele ALARMANTE pe care dispozitivele digitale le au asupra copiilor

Utilizarea excesivă a jocurilor pe computer de către copiii şi tinerii din China pare să aibă rezultate alarmante, dar fenomenul ar putea avea o relevanţă deosebită şi pentru părinţii din Statele Unite, ai căror copii petrec prea multe ore concentraţi asupra dispozitivelor mobile. 0

Documentarul “Web Junkie”, prezentat recent pe postul de televiziune PBS, a evidenţiat efectele tragice pe care acest fenomen le are asupra adolescenţilor, care devin dependenţi de jocurile video, informează site-ul publicaţiei The New York Times. Mulţi copii chinezi se joacă pe computer timp de multe ore la rând, adeseori fără pauză pentru a mânca, pentru a dormi sau pentru a merge la toaletă. Mulţi dintre aceşti adolescenţi încep să creadă că lumea reală din jurul lor este o lume falsă.

Medicii chinezi consideră că acest fenomen reprezintă o boală clinică şi au înfiinţat deja centre de reabilitare, în care adolescenţii dependenţi de jocurile pe computer sunt închişi timp de mai multe luni, urmând o terapie draconică, rămânând complet izolaţi de orice tip de mass-media. Eficienţa acestui tip de terapie nu este deocamdată cunoscută şi urmează să fie evaluată în anii următori.

Deşi dependenţa de internet nu este considerată încă o boală clinică în Statele Unite, nu există însă nicio îndoială în legătură cu faptul că şi adolescenţii americani rămân conectaţi la dispozitive digitale – şi deci “deconectaţi” de la viaţa reală – mult prea mult timp în fiecare zi, depăşind numărul orelor pe care experţii le consideră “sănătoase” pentru o dezvoltare normală a tinerilor. Acest comportament începe devreme, adeseori la nivelul copiilor care încă nu pot să vorbească, cărora părinţii le oferă telefoanele mobile sau tabletele lor cu scopul de a se amuza şi juca singuri, în loc să observe lumea din jur şi să interacţioneze cu persoanele în grija cărora se află.

Într-o declaraţie publică pe care a făcut-o în 2013 la conferinţa “Children, Adolescents and the Media”, Asociaţa Pediatrilor Americani a citat statisticile şocante furnizate de un studiu realizat de Kaiser Family Foundation în 2010: “Copiii cu vârste medii cuprinse între 8 şi 10 ani petrec aproape 8 ore pe zi folosind o varietate de surse media, iar copiii mai mari şi adolescenţii petrec peste 11 ore pe zi folosind aceste surse media”. Televiziunea, cel mai popular “babysitter” timp de multe decenii, a rămas elementul mass-media dominant, însă computerele, tabletele şi telefoanele mobile devin gradual tot mai importante.

“Mulţi părinţi par să impună prea puţine reguli în ceea ce priveşte durata de folosire a acestor dispozitive media de către copiii lor”, precizează aceeaşi asociaţie, potrivit căreia două treimi dintre participanţii la studiul menţionat nu au impus copiilor lor absolut nicio regulă în privinţa duratei zilnice de utilizare a dispozitivelor mobile.

Părinţii, mulţumiţi că au găsit o metodă de a-i “calma” pe copiii lor turbulenţi, făcându-i să nu mai întrerupă propriile lor activităţi ce au legătură cu utilizarea dispozitivelor mass-media, par să nu fie la curent cu potenţialul dăunător generat de petrecerea unui număr de ore prea mare în universul virtual.

“Oferim copiilor, toată ziua, tot felul de dispozitive cu ecrane digitale, oferindu-le astfel de distracţii, în loc să îi învăţăm să se controleze şi cum să se calmeze”, a spus Catherine Steiner-Adair, profesor de psihologie la Universitatea Harvard şi autoare a bestsellerului “Big Disconnect: Protecting Childhood and Family Relationships in the Digital Age”.

Înainte de vârsta de 2 ani, copiii nu ar trebui să fie expuşi la niciun dispozitiv electronic mass-media, afirmă Asociaţia Pediatrilor Americani, deoarece “creierul unui copil se dezvoltă foarte repede în acei primi ani de viaţă, iar bebeluşii învaţă cel mai bine din interacţiunile cu oamenii, nu cu ecranele tactile”.

Copiii mai mari şi adolescenţii nu ar trebui să petreacă mai mult de o oră sau două ore pe zi folosind aceste forme de divertisment media, de preferat alegând un conţinut media de înaltă calitate, deoarece ar trebui să îşi petreacă timpul liber jucându-se mai degrabă în aer liber, citind, exercitându-şi pasiunile şi “folosindu-şi imaginaţia în jocuri libere, nu în formate multmedia”, a adăugat aceeaşi organizaţie americană.

Utilizarea excesivă a dispozitivelor electronice multimedia generează efecte negative considerabile asupra comportamentului copiilor, sănătăţii şi performanţelor lor şcolare. Aceia care privesc multă violenţă simulată – un element comun în multe jocuri video – pot să devină imuni la ea, mai înclinaţi să acţioneze ei înşişi cu violenţă şi mai puţin dispuşi să se comporte în maniere empatice, a declarat Dimitri A. Christakis de la Children’s Research Institute din Seattle.

Pregătindu-şi teza de licenţă la Universitatea Rhode Island, Kristina E. Hatch a stat de vorbă cu mulţi copii americani şi i-a rugat să numească jocul video preferat. Un copil de clasa a patra i-a spus că jocul lui preferat este “Call of Duty: Black Ops”, deoarece “conţine zombie pe care poţi să-i omori cu arme de foc şi pentru că are multă violenţă”. “Îmi place sângele, îmi place violenţa”, a adăugat acelaşi copil.

La rândul lor, adolescenţii care petrec mare parte din timpul lor liber jucând jocuri video violente sau urmărind emisiuni de televiziune violente s-au dovedit a fi la rândul lor mult mai agresivi şi mult mai dispuşi să se bată cu colegii lor de liceu şi să se certe cu profesorii, potrivit unui studiu publicat recent în Journal of Youth and Adolescence.

Temele pentru şcoală au de asemenea de suferit atunci când timpul petrecut pe dispozitive mobile afectează durata zilnică alocată lecturii şi studiului. În plus, natura sedentară a celor mai multe dintre activităţile ce implică folosirea dispozitivelor electronice – alături de reclame televizate la preparate alimentare cu un conţinut caloric ridicat – pot să declanşeze obiceiuri alimentare nesănătoase în rândul tinerilor americani, a căror generaţie actuală este şi aşa ameninţată cu o epidemie de obezitate.

Tehnologia reprezintă un substitut deficitar pentru interacţiunile personale. Potrivit profesorului Catherine Steiner-Adair, “copiii trebuie să ştie că viaţa este frumoasă şi în afara ecranelor digitale. E interesantă şi e bine să fii curios să afli lucruri despre oameni, să înveţi cum să asculţi. Viaţa îi învaţă lucruri care ţin de inteligenţa socială şi emoţională, iar acestea sunt vitale pentru succesul în viaţă”.

Copiii care folosesc excesiv dispozitivele electronice pot deveni adepţi ai multitasking-ului, însă ei îşi pot pierde abilitatea de a se concentra asupra chestiunilor importante, un element vital pentru gândirea profundă şi procesul de rezolvare a unor probleme, de care vor avea nevoie mai târziu în viaţă, pentru a obţine locuri de muncă şi pentru alte acţiuni şi demersuri.

“Texting”-ul (expedierea de mesaje scrise pe dispozitive mobile) riscă să devină următoarea epidemie naţională în Statele Unite, deoarece jumătate dintre copiii cu vârste cuprinse între 12 şi 17 ani trimit şi primesc peste 60 de astfel de mesaje în fiecare zi, a precizat Amanda Lenhart, cercetătoare la Pew Research Center, potrivit unui studiu realizat în 2012. Un studiu anterior, realizat de HFK Medical Center, a descoperit faptul că adolescenţii americani trimit în medie 34 de astfel de mesaje în fiecare seară, după ce merg la culcare, care contribuie la instaurarea fenomenului de “privare de somn”, un veritabil sindrom, cu efecte devastatoare asupra stării de sănătate fizică şi mintală. Şi, aşa cum a declarat Kristina E. Hatch în studiul ei, “pe măsură ce copiii îşi realizează o parte tot mai mare din comunicarea lor zilnică pe dispozitive electronice multimedia, şi tot mai puţin faţă în faţă, ei tind să înceapă să se simtă tot mai singuri şi mai deprimaţi”.

Pot să apară şi consecinţe fizice. Copiii pot să dezvolte dureri la nivelul degetelor şi încheieturilor mâinilor, vasele de sânge de la nivelul ochilor se îngustează (consecinţele pe termen lung nu sunt deocamdată cunoscute), dureri la nivelul gâtului şi spatelui, din cauza faptului că petrec prea multe ore aplecaţi – şi fără să se mişte – deasupra ecranelor telefoanelor inteligente, tabletelor şi computerelor.

gandul monden