Fiscul a dat 2 milioane de euro ca să-şi facă reclamă, însă un calcul simplu dezvăluie o realitate evidentă. Ce efect a avut, în realitate, campania „taxele tale”

Sloganul “România funcţionează cu taxele tale” din cunoscuta campanie TV a Fiscului, care face parte dintr-un proiect de aproape două milioane de euro şi are scopul de a-i face pe români mai buni platnici, se pare că nu a avut rezultatele aşteptate. Un recent raport al ANAF arată că unii dintre principalii indicatori de performanţă ai Fiscului sunt, la jumătatea anului, mult sub ţintele stabilite la începutul anului, unii fiind la jumătate faţă de pragul stabilit. Excepţie fac încasările la buget care sunt în primul semestru mai mari cu 1,5 puncte procentuale faţă de ţintele fixate de şefii ANAF. Premierul Victor Ponta a lăudat ANAF, în mai multe rânduri, declarând că dacă ritmul încasărilor la buget va fi menţinut, sunt şanse ca o parte dintre măsurile de relaxare fiscală amânate pentru 2017 să fie devansate. 0

Sloganul “România funcţionează cu taxele tale” din campania TV a Fiscului care are scopul de a-i face pe români buni platnici nu a avut rezultatele aşteptate.

Contribuabilii nu s-au arătat impresionaţi de ce se poate face cu banii din taxele lor. Cele mai recente date privind indicatorii de performanţă ai Fiscului arată că gradul de conformare voluntară la plata obligaţiilor fiscale – valoric – a fost pe primul semestru 83,1%, mai mic cu 5,6 puncte procentuale comparativ cu nivelul planificat şi în scădere uşoară, cu 0,4 puncte procentuale, faţă de aceeaşi perioadă din 2014.

 

 

Un raport recent al ANAF confirmă că prima campanie publicitară a Fiscului, difuzată la şase televiziuni, precum şi spoturile radio şi cele 100.000 de flyere au avut ca scop creşterea numărului de contribuabili care îşi plătesc impozitele.

“A fost realizată prima campanie publicitară, ocazie cu care primul spot video al ANAF a fost difuzat la şase televiziuni. Cele patru spoturi radio au fost difuzate la 3 posturi diferite, s-au distribuit peste 100.000 de flye-re şi s-au tipărit broşuri, afişe, roll-up. Toate aceste iniţiative fac parte din programul de creştere a conformării voluntare, derulat de ANAF, atât pentru conştientizarea îndatoririlor contribuabililor cât şi pentru sprijinirea acestora în îndeplinirea formalităţilor fiscale”, se arată într-un raport recent al ANAF.

Campania ANAF este parte a unui proiect european. Programul a avut în urmă cu un an şi jumătate partea de rebranding, iar în aprilie ANAF a lansat campania de „educare şi conştientizare fiscală a contribuabililor”, care promovează sloganul „România ”.

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional şi are o valoare de 1,6 milioane de euro.

Digi24 a scris că una dintre firmele care se ocupă de implementarea campaniei şi care a fost şi singura care a participat la licitaţia organizată de Fisc pentru difuzarea spotului are acţionari cu datorii la stat.

Revenind la indicatorii de performanţă ai Fiscului, constatăm că, deşi gradul de conformare voluntară la plată a scăzut faţă 2014, gradul de conformare voluntară la declarare a crescut pe primul semestru, fiind de 94,5%, faţă de 93,7% în aceeaşi perioadă din anul trecut, dar sub nivelul planificat, la care se angajase Fiscul, de 95%.

Arieratele persoanelor juridice şi măsurile de executare silită au dat bătăi de cap ANAF-ului 

Arieratele persoanelor juridice şi aplicarea măsurilor de executare silită au dat bătăi de cap inspectorilor fiscali, care nu şi-au atins cifrele planificate la aceste capitole. Astfel, datele ANAF pe primul semestru arată că gradul de încasare /stingere a arieratelor din executarea silită a persoanelor juridice este de 30,5%, la jumătate comparativ cu nivelul planificat, de 63%, şi chiar mai scăzut şi faţă de anul trecut, în aceeaşi perioadă, cu aproape cinci puncte procentuale.

De asemenea, Fiscul nu şi-a îndeplinit planul pe primele şase luni nici în ceea ce priveşte rata de colectare a arieratelor la persoane juridice. Şi aici realizările sunt la jumătate comparativ cu ce era stabilit pe hârtie de şefii ANAF. Concret, pe primele şase luni rata de colectare a arieratelor la persoanele juridice este de 22,8%,  faţă de 43 %, cât era nivelul planificat şi mai puţin chiar şi anul trecut, când gradul de realizare a fost de 25,7%.

Un alt indicator de performanţă al activităţii Fiscului este ponderea încasărilor realizate prin aplicarea măsurilor de executare silită în total venituri încasate.
Nici aici inspectorii fiscali nu au reuşit să realizeze ţintele stabilite. Aici gradul de realizare este pe primul semestru, de 7,9%, faţă de 11,5%, nivel planificat.

Unde stă bine Fiscul

Fiscul stă bine însă la gradul de realizare a programului de încasări ale veniturilor bugetare, unde inspectorii fiscali şi-au depăşit planul: 101,5% faţă de 100%, cât era planificat, după cum reiese dintr-un raport recent al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. 

De asemenea, Fiscul a avut succes şi în ce priveşte programul de încasări venituri bugetare încasate în vamă: grad de realizare de 100,6% faţă de 100%, nivel planificat.

(clic pe imagine pentru a mări)

Ponta a lăudat ANAF

Premierul Victor Ponta a lăudat în mai multe rânduri, în ultima vreme, activitatea ANAF, care a reuşit să realizeze încasări mai mari la buget. Premierul a promis că dacă acest ritm se menţine, unele dintre măsurile de relaxare fiscală ce ar urma să intre în vigoare din 2017 ar putea fi devansate.

La începutul lunii septembrie premierul Ponta spunea că “există realităţi pe care nimeni nu le poate contesta, care ţin de partea de colectare”, anunţând că încasarile pe luna august 2015 au fost cu 1,2 miliarde de lei mai mari decât cele din luna august 2014.

De anul viitor TVA va scădea la 20%, şi la 19% de la 1 ianuarie 2017. Una dintre măsurile amânate este taxa pe stâlp, care va fi eliminată de la 1 ianuarie 2017, cu o excepţie, în cazul construcţiilor speciale din agricultură, pentru care taxa de stâlp va fi eliminată din 2016.

O altă măsură amânată pentru 2017 este supraacciza la carburanţi, impozitele pe dividende urmând să fie reduse la 5% tot peste doi ani. În total, impactul măsurilor amânate cumulează 1,1% din PIB.
 

gandul financiar